Wettelijke informatie
Tarieven
ERELOON
Het ereloon betreft de vergoeding van de geleverde juridische dienstverlening. Voor de begroting ervan wordt een uurtarief van 125,00 euro tot 175,00 euro (excl. 21% btw) gehanteerd, nader te bepalen in functie van de aard van het dossier, het spoedeisende karakter of de complexiteit van de zaak.
KOSTEN
Daarnaast gelden de volgende forfaitaire kostentarieven (excl. 21% btw):
- Opening dossier: 50,00 euro per dossier;
- Brieven en e-mails: 8,50 euro per uitgaande brief/e-mail;
- Aangetekende zendingen: 12,50 euro per uitgaande aangetekende zending;
- Procedurestukken (verzoekschriften, dagvaardingen, conclusies, ...): 12,00 euro per pagina;
- Kopies: 0,50 euro per pagina;
- Verplaatsingen: 0,60 euro per kilometer.
Privacyverklaring advocaat-cliënt
Uw privacy is belangrijk voor ons.
Alle persoonsgegevens die wij van u ontvangen als (contactpersoon van een) cliënt worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming, in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016 (“AVG”), evenals deze privacyverklaring.
Deze privacyverklaring bezorgt u meer informatie over welke persoonsgegevens we verwerken, waarom we ze verwerken, hoe we deze verkrijgen, hoe lang we deze bijhouden en met wie we ze delen. Daarnaast krijgt u meer informatie met betrekking tot het uitoefenen van uw rechten.
1 / IDENTITEIT EN CONTACTGEGEVENS
De verwerkingsverantwoordelijke voor uw persoonsgegevens is de volgende juridische entiteit (afzonderlijk of gezamenlijk met de advocaten vermeld op onze website):
bv Liesbet Van Gijsel
Melkouwensteenweg 147, 2590 Berlaar
Ondernemingsnummer: 0802.300.064
In geval u vragen heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, kan u steeds contact met ons opnemen:
- via post: naar het bovenstaande adres, met vermelding “Privacy”
- via e-mail: liesbet.vangijsel@yahoo.com
- via telefoon: 0476/04.04.49
2 / DOELEINDEN
We verwerken uw persoonsgegevens voor één of meer van de volgende doeleinden:
- Juridische dienstverlening aan cliënten
- Naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving
- Facturatie en boekhouding
- Geschillenbeheer
Hieronder kan u per doeleinde terugvinden welke persoonsgegevens we verwerken, waarom we ze verwerken, hoe we deze verkrijgen, hoe lang we deze bijhouden en met wie we ze delen.
2.1 / Juridische dienstverlening aan cliënten
Met het oog op het verlenen van juridische dienstverlening aan onze cliënten verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer), identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (identiteitskaartnummer, paspoortnummer, rijbewijsnummer, pensioennummer, nummerplaat, ondernemingsnummer, BTW-nummer), persoonlijke kenmerken (geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, taal, nationaliteit), familiale gegevens (mogelijk ook gegevens met betrekking tot minderjarigen), financiële gegevens (bankrekeningnummer, wijze van betaling) en enige andere informatie die aan ons wordt bezorgd voor de behandeling van uw zaak (incl. mogelijk bijzondere categorieën van persoonsgegevens zoals persoonsgegevens waaruit uw raciale of etnische afkomst blijkt, politieke opvattingen, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging of lidmaatschap van een vakbond blijkt, genetische gegevens, biometrische gegevens, gegevens over uw gezondheid of gegevens over uw seksleven of seksuele geaardheid) of persoonsgegevens met betrekking tot strafrechtelijke veroordelingen en overtredingen).
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om juridisch advies te verstrekken, juridische akten en documenten op te stellen, onze cliënten te vertegenwoordigen in rechte, in arbitrage of voor administratieve of gelijkaardige instanties, bijstand te verlenen bij onderhandelingen en/of het sluiten van contracten, bijstand te verlenen bij bemiddeling, bijstand te verlenen bij een politie- of gelijkaardig verhoor, mandaten op te nemen (curator, schuldbemiddelaar, bewindvoerder, etc.), juridische opleidingen aan te bieden, opvolging te verzekeren in geval van stopzetting van onze activiteiten, etc.
De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op:
- in geval van een particuliere cliënt: het sluiten en uitvoeren van een overeenkomst voor juridische dienstverlening met de cliënt (art. 6.1, b) AVG). Indien wij uw persoonsgegevens doorgeven aan banken en verzekeringsmaatschappijen, een technisch raadsman, een notaris, een gerechtelijk bewindvoerder of een ander gerechtelijk mandataris op verzoek van deze derde partijen, vragen wij daartoe uw toestemming (art. 6.1, a) AVG), tenzij er een rechterlijke uitspraak is die tot de doorgifte noopt. Indien wij uw persoonsgegevens doorgeven aan de opvolgende advocaat in geval van stopzetting van onze beroepsactiviteit, vragen wij daartoe uw toestemming (art. 6.1, a) AVG).
- in geval van een professionele cliënt/andere partijen: ons gerechtvaardigd belang om onze juridische diensten te kunnen verlenen aan onze cliënt (art. 6.1, f) AVG).
In geval van de uitoefening van een mandaat als gerechtelijk mandataris, is de rechtsgrond gebaseerd op een taak van algemeen belang die voortvloeit uit het gerechtelijk mandaat (art. 6.1, e) AVG).
De rechtsgrond voor de verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens en/of strafrechtelijke persoonsgegevens is gebaseerd op de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering (art. 9.2, f) AVG) respectievelijk op de verdediging van de belangen van onze cliënten (art. 10 AVG juncto art. 10.1, 2° Wet Bescherming Persoonsgegevens).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor doeleinden van juridische dienstverlening aan onze cliënten houden wij uw persoonsgegevens bij tot 10 jaar na het afsluiten van het dossier (plus een verificatieperiode van 1 jaar).
Wij delen deze persoonsgegevens alleen indien nodig met derde partijen met wie wij samenwerken in het kader van het verlenen van onze juridische dienstverlening (gerecht en politiediensten, gerechtsdeurwaarders, advoca(a)t(en) van de tegenpartij of een professionele tegenpartij die optreedt zonder bijstand van een advocaat, opvolgende advocaat, banken en verzekeringsmaatschappijen, een technisch raadsman, een gerechtspsycholoog, expert of een gerechtelijk mandataris (bijv. notaris, gerechtelijke bewindvoerder) die bij vonnis of arrest is aangesteld). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.
2.2 / Naleving vanwitwaspreventie- en anti-fraudewetgeving
Met het oog op de naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving, verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoon- en faxnummer), rijksregisternummer, identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (identiteitskaartnummer, paspoortnummer, ondernemingsnummer, BTW-nummer), financiële gegevens (verrichtingen voor of namens de cliënt), persoonlijke kenmerken (geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, taal, nationaliteit), gerechtelijke gegevens (veroordelingen, lopende geschillen) en eventueel andere informatie die wij in dit kader moeten opvragen en/of ontvangen.
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onder meer de witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving na te leven.
De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op de wettelijke verplichting zoals omschreven in de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (art. 6.1, c) AVG) – en voor zover de verwerking verder gaat dan strikt noodzakelijk voor de naleving van deze wettelijke verplichtingen (bijv. in het kader van de algemene identificatieplicht) – ons gerechtvaardigd belang om in het kader van onze juridische dienstverlening waakzaam te zijn voor witwaspraktijken(art. 6.1, f) AVG).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor doeleinden van naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving houden wij uw persoonsgegevens bij tot 10 jaar na het afsluiten van het laatste dossier (plus een verificatieperiode van 1 jaar), tenzij deze langer dienen te worden bewaard in de context van een concreet misdrijf.
Wij delen deze persoonsgegevens alleen indien nodig met derde partijen met wie we samenwerken in het kader van de naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving (overheidsdiensten, gerecht en politiediensten, advocaat, de stafhouder). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.
2.3 / Facturatie en boekhouding
Met het oog op de facturatie en onze boekhoudkundige verplichtingen, verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer), identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (ondernemingsnummer, BTW-nummer), financiële gegevens (bankrekeningnummer, wijze van betaling) en geleverde prestaties/diensten.
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onze facturen op te maken, onze boekhouding te voeren en boekhoudkundige verplichtingen na te leven, waaronder het opmaken van een jaarrekening. Dit is noodzakelijk om onze boekhoudkundige verplichtingen na te leven.
De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op diverse wettelijke verplichtingen, zoals deze vervat in het Wetboek Economisch recht (art. I.1 WER, art. III.82 WER, art. III.89 WER en art. III.90 WER), het KB WVV (dubbel boekhouden), het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (art. 3:1 WVV) en het Wetboek Inkomstenbelasting (art. 320 WIB) (artikel 6.1, c) AVG) en – voor zover de verwerking verder gaat dan strikt noodzakelijk voor de naleving van deze wettelijke verplichtingen – op het gerechtvaardigd belang om onze boekhouding te voeren (art. 6.1, f) AVG).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor onze facturatie en boekhoudkundige doeleinden houden wij uw persoonsgegevens bij tot 10 jaar na afsluiting van het respectievelijke boekjaar (plus een verificatieperiode van 1 jaar).
Wij delen deze persoonsgegevens alleen met derde partijen met wie wij samenwerken in het kader van onze facturatie en boekhouding (ons accountantskantoor, externe bedrijfsrevisor, overheidsdiensten, banken- en verzekeringsmaatschappijen). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.
2.4 / Geschillenbeheer
Met het oog op het beheer van potentiële geschillen, verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer), identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (identiteitskaartnummer, paspoortnummer, rijbewijsnummer, pensioennummer, nummerplaat, …), informatie over beroep en betrekking, financiële gegevens, gerechtelijke gegevens en alle andere informatie die relevant kan zijn voor het beheer van een (potentieel) geschil.
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onze legitieme belangen te verdedigen in alle vormen van geschillenbeslechting en de administratie daarvan te verzorgen.
De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op ons gerechtvaardigd belang om de (contractuele en buitencontractuele, wettelijke en andere) rechten van ons advocatenkantoor te vrijwaren (art. 6.1, f) AVG).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor doeleinden van ons geschillenbeheer houden wij uw persoonsgegevens bij tot 5 jaar na het verstrijken van de laatste termijn tot hogere voorziening (langer indien noodzakelijk, bijvoorbeeld om te voldoen aan wettelijke verplichtingen) (plus een verificatieperiode van 1 jaar).
Wij delen deze persoonsgegevens alleen met derden met wie wij samenwerken in het kader van ons geschillenbeheer (externe juridische adviseurs) en met andere partijen indien noodzakelijk (overheidsdiensten, gerecht en politiediensten, banken- en verzekeringsmaatschappen, ons accountantskantoor, gerechtsdeurwaarders en incassobureaus). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.
3 / BEVEILIGING
We hebben passende technische en organisatorische maatregelen geïmplementeerd om de vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te waarborgen en uw gegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige vernietiging, verlies, wijziging, ongeautoriseerde openbaarmaking of toegang.
Wij hebben de nodige contractuele afspraken gemaakt met de derde partijen met wie wij samenwerken en geven uw persoonsgegevens niet door buiten de Europese Economische Ruimte zonder de garantie dat uw gegevens daar ook een evenwaardig beschermingsniveau genieten.
4 / RECHTEN
U kan ons altijd contacteren voor de uitoefening van de volgende rechten:
- een verzoek om inzage of rectificatie van uw persoonsgegevens;
- een verzoek om wissing van uw persoonsgegevens;
- een verzoek om beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens;
- een bezwaar tegen de verwerking van uw gegevens;
- een verzoek om uw toestemming in te trekken;
- een klacht als u van mening bent dat we niet handelen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming. U kan ook een klacht indienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
U kan ons voor de uitoefening van uw rechten steeds contacteren:
- via post: naar het aan het begin van deze privacyverklaring vermelde adres, met vermelding “Privacy”
- via e-mail: liesbet.vangijsel@yahoo.com
- via telefoon: 0476/04.04.49
Wij respecteren alle rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens waarop u volgens de toepasselijke wetgeving recht hebt.
Voor die doeleinden waarvoor de rechtsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens een gerechtvaardigd belang is, kan u ons steeds meer informatie vragen over de belangenafweging die wij in dat kader hebben uitgevoerd (voor meer informatie, zie DOELEINDEN).
Voor die doeleinden waarvoor de rechtsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens een taak van algemeen belang of gerechtvaardigd belang is, kan u te allen tijde uw recht op bezwaar uitoefenen tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, met vermelding van de redenen die op uw specifieke situatie betrekking hebben (voor meer informatie, zie DOELEINDEN). Wij zullen de verwerking van uw persoonsgegevens staken tenzij wij van oordeel zijn dat er dwingende gerechtvaardigde gronden zijn die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden die u aanvoert.
Om uw verzoeken correct te kunnen opvolgen en te beantwoorden, verwerken wij uw persoonsgegevens op basis van onze wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit hoofdstuk III juncto art. 5.2 AVG (art. 6.1, c) AVG). Wij kunnen u vragen uw verzoek te motiveren en/of ons een bewijs van identiteit te bezorgen, bijv. een kopie van de voorzijde van uw identiteitskaart.
5 / UPDATES
Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden gewijzigd, binnen de beperkingen van de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming. Via de website https://www.vastgoedenzeker.be/wettelijke-informatie heeft u steeds toegang tot de meest actuele versie.
Witwaspreventie
Als advocaten u bijstaan in het kader van financiële verrichtingen of verrichtingen in verband met onroerend goed, moeten we specifieke wettelijke en deontologische regels naleven die tot doel hebben om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme tegen te gaan.
Alvorens we u in dat geval als cliënt kunnen aannemen, moeten we eerst uw identiteit en die van uw eventuele lasthebbers en uiteindelijke begunstigden (UBO’s) controleren. Ook uw kenmerken en het doel en de aard van de opdracht die u ons toevertrouwt, moeten we beoordelen. Die waakzaamheids-verplichtingen gelden eveneens tijdens de uitvoering van onze opdracht, en alle andere opdrachten die u nog ons zou toevertrouwen. De kosten van die administratieve verplichtingen worden verrekend in het ereloon.
Om ons toe te laten die verplichtingen na te leven, moet u ons meteen de nodige informatie aanleveren wanneer we u daar om vragen. Doen er zich wijzigingen voor die uw status kunnen beïnvloeden, dan levert u die gegevens meteen uit eigen beweging aan. De informatie die u ons meedeelt, verwerken we en bewaren we gedurende een periode van 10 jaar te rekenen vanaf het einde van onze zakelijke relatie of de laatste opdracht die u ons toevertrouwt. Voor meer informatie over de gegevensbeschermingsaspecten van onze verplichtingen onder de witwaspreventie-regelgeving, verwijzen we naar onze privacy policy.
Als u nalaat ons de nodige informatie te bezorgen, kunnen we u niet als cliënt aannemen en/of zijn we genoodzaakt onze werkzaamheden voor u onmiddellijk te beëindigen. We zijn niet aansprakelijk voor enige schade die daaruit voortvloeit. Bovendien heeft de beëindiging van onze werkzaamheden geen invloed op de al gepresteerde en factureerbare prestaties.
Wanneer we bij de uitvoering van onze opdracht feiten vaststellen waarvan we weten of vermoeden dat ze verband houden met het witwassen van geld of met de financiering van terrorisme, moeten we dit onmiddellijk melden aan de stafhouder, behalve wanneer we u juridisch advies verlenen of u verdedigen of vertegenwoordigen in verband met een rechtsgeding. De stafhouder zal vervolgens beslissen of hij onze melding moet overmaken aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking. In het geval van een melding zijn we ook verplicht om onze werkzaamheden voor u onmiddellijk te beëindigen, zonder u van de reden hiervoor te mogen inlichten. Dat is bij wet verboden. Verder kan u ons niet aansprakelijk stellen voor de meldingen die we te goeder trouw aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking overmaken.
Deze verplichtingen doen uiteraard geen afbreuk aan het beroepsgeheim dat de relatie tussen de cliënt en zijn advocaat blijft kenmerken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb